onsdag 3 augusti 2011

v 31 +

Barnet:

40 cm och 1.7 kg. 32 veckor gammal och inlagringen av underhudsfett fortsätter. Barnet skall gå upp ungefär 2 kg på de resterande 8 veckorna. Det är starkare och kan ge dig rejäla kickar. Om barnet sparkar rakt på din urinblåsa kan du till och med kissa på dig. Hjärnan fortsätter att utvecklas och växa. Man vet att barnet vid den här tiden har aktivitet i hjärnan både när det är vaket och när det sover. Om det betyder att barnet drömmer har man däremot inte kunnat påvisa. På små pojkar börjar testiklarna nu att gå ner i pungen.


Mamman:

Nu kommer den stora magens tid. Du behöver mer vila, mat och dryck för att orka och för att barnet skall kunna växa ordentligt.Beroende på var ni bor i Sverige har ni troligen redan tagit ställning till var ni skall föda. På många håll finns fler än ett alternativ. Vanligast är att man väljer den klinik som ligger närmast hemmet, det känns oftast tryggast och enklast. Det finns de som vill föda hemma. Då är det viktigt att man i mycket god tid får kontakt med någon av de barnmorskor och läkare som arbetar med hemförlossningar. De är inte så många men fråga er barnmorska om det finns någon i ert närområde, eller sök på internet.







Det är skönt att det är semester med tanke på att vi träffar våra familjer mer än vanligt och att M och jag har hand om Hugo tillsammans. Jag skulle inte orka själv. Han kräver 100% uppmärksamhet och det ska hända någonting precis hela tiden. Jag orkar inte just nu. Skönt även att min graviditetspenning gått igenom vilket betyder att jag nu bara kan vara hemma och göra det jag orkar. Pustar och stånkar betydligt mer nu. Jäkla besvärligt med foglossningen, vankar verkligen som en anka, främst på morgonen då jag inte riktigt kommit igång. Det är en plåga att vrida och vända sig i sängen och jag kan bli anfådd och få hjärtklappning av att sitta still.. Men men. Knappt 9 veckor kvar och jag nästan hoppas jag får gå full tid. H*n behöver inte alls komma ut tidigare än beräknat, även om jag tror att h*n gör det ändå. Vi kommer hinna vara med varandra hur mycket som helst oavsett om h*n kommer ut en vecka före BF eller en vecka efter BF.


Dags för mvc besök nästa vecka.

Inga kommentarer: