fredag 6 mars 2015

Mandelmjölk

Allt som oftast har jag mandelmjölk hemma.
Som jag såklart gör själv, för att slippa alla onödiga
tillsatser i den man köper och för att det är
så himla enkelt!


Blötlägg ca 200g mandel i ca 8 timmar, eller över natten.
Häll bort vattnet och häll på ca 5 dl nytt vatten och mixa ordentligt.
Fyll på med vatten till du får den konsistens du vill ha.
Sila sen genom en silduk. Jag brukar krama ur de sista dropparna.
Blanda i en nypa salt (gärna himalayasalt) och lite vaniljpulver.
Förvaras i en tät flaska (av glas) i kylen och håller ca 5-7 dagar.

Går även bra att göra mjölk på hasselnötter.

Mandelspånet som blir kvar använder jag som mandelmjöl.
Sprid ut mandelspånet på en plåt och låt torka ordentligt
innan du förvarar det i en tät glasburk.

Mandelmjölken dricker jag som den är, har i teet eller
blandar chiagröt på. 


Inga kommentarer: