fredag 14 mars 2014

Risplättar

Här vabbas det fortfarande och även jag har
dragit på mig en förkylning.
Eftersom barnen ändå är någorlunda pigga
har vi varit ute mycket och laddat med D vitaminer.
Så härligt!

Att de sen pratats om snö till imorgon
behöver vi inte bry oss så mycket om tycker jag!

Att få i barnen lunch såna här dagar då
vi är hemma och inte helt pigga är inte det lättaste.
Min mamma tipsade mig för länge sen om 
risplättar. Vilket barnen förtjust äter.
Lite annat än pannkaksplättar och mättar mer
än bananplättar.


Här kommer receptet om ni vill prova.

Vispa 1 dl matlagningsgrädde (el mjölk)
med 2 msk mjöl och 2 st ägg.
Blanda ner 5 dl kokt ris och ev 2 dl majskorn.
Stek i smör.

(5dl kokt ris är ca 2 dl okokt ris)



Funkar ju även som mellis också.
Men idag äter vi dem till lunch.

Ett tips är att koka extra mycket ris till middagen
så har man färdigt ris att göra plättar på dagen efter.

Inga kommentarer: