fredag 20 december 2013

Vit chokladtryffel med lime

Gjorde lite julgodis häromdagen.
Vit chokladtryffel med lime.


 Du behöver
  • 1 dl Arla® vispgrädde
  • 25 g Arla® Svenskt Smör
  • 300 g vit choklad
  • rivet skal av 1 st lime
  • 1 msk konjak
florsocker


Så här gör du

Koka upp grädde och smör i en kastrull. Ta kastrullen från värmen. 
 Bryt chokladen i bitar, lägg ner dem i grädden och rör tills de smälter. 
 Rör i limeskal och konjak. Häll i en aluminium-form, ca 10x17 cm. 
Låt stelna i kylen minst 4 tim eller över natten.
Stjälp upp tryffeln och skär den i bitar med en vass kniv. 
Sikta över florsocker. Förvara i kyl.



Jag tog limesaft istället för konjak så det blir barnvänliga.
Istället för florsocker ovanpå tog jag kokos.


1 kommentar:

Sandbergs Fotoblogg sa...

Jag är inte någon favorit av vit choklad, men jag älskar lime så jag tror jag ska testa med mörk choklad istället till tryffeln.
Kram Annelie