måndag 18 november 2013

Saffranskringlor

Hittade ett recept inne hos Blomstertäppan som jag inte kunde
låta bli att prova. Saffranskringlor.
I min sambos familj brukar man baka dessa, fast då
rullar man degen till små bollar istället för kringlor.

Du behöver:

5 dl mjölk
50 g jäst
150 g smör
1 dl socker eller vit sirap
1 g saffran
1 tsk salt
ca 14 dl vetemjöl
pensling och garnering
smält smör
socker
Börja med att värma mjölken till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och rör ut den med lite av mjölken. Tillsätt sedan resten av mjölken, smöret och sockret/vita sirapen. Stöt ev saffranet med saltet innan de båda blandas ner i bunken tillsammans med nästan allt vetemjöl. Knåda ihop degen för hand eller i maskin tills den är smidig, men ganska lös. Låt den nu jäsa övertäckt i 30 minuter
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i ca 40 bitar. Rulla ut varje bit till ca 30 cm långa längder och forma de sedan till kringlor. Lägg kringlorna på en plåt med bakplåtspapper och låt de jäsa övertäckta i 30 minuter.
Nu ska de gräddas i mitten av ugnen i 5-8 minuter, 225 grader. Pensla sedan kringlorna med lite smör och doppa dem i socker. Låt de sedan svalan på galler under en bakduk.

 (Man kan ju lägga lite mer tid på att göra snyggare kringlor än mina)
Ett tips är att inte pensla alla med smör och strö över socker på en gång.
Frys in de du inte ska äta, om du nu inte vill äta alla på en gång vill säga.
Ta fram så många du vill och tina och pensla sen med smält smör och
doppa sedan i socker.
Blir så mycket godare än en klassisk lussebulle.



2 kommentarer:

Sandbergs Fotoblogg sa...

Åh, dessa ska jag göra på lördag även om jag kommer att också göra några klassiska lussekusar. Barnbarnet Leia 2 år ska komma och hjälpa till att baka.

6 månaders uppsägningstid har jag, med arbetsbefrielse, alltid något.
Så fortfarande kommer det lön till sista januari 2014. Härligt att du öppnat eget, Lycka till!
Kram/ Annelie

Therese sa...

Jag tänkte göra advent här hemma i dag och i morgon och har i samband med det lovat barnen att viska bak nått med saffran, tänkte först vanlig lussebulle, men dessa med socker vet jag att barnen skulle uppskatta mer ;-D Kram och en trevlig helg önska jag dig <3