torsdag 29 november 2012

Pojkar och flickor


Vilken debatt det blivit om de olika könsrollerna i leksakskatalogerna.

Vad är det att bli upprörd över?
Jag tycker det är helt ok att pojkarna på bilder är med flickorna när de leker med dockor och att flickorna är med pojkarna när de leker med de typiska killleksakerna.
Men som reportern i tv4 morgon sa, att pojkar drömmer inte om att bli prinsessor och flickor drömmer inte om att bli typ krigare.
Visst tror jag att mycket ligger i generna. Det kan jag själv se på mina egna barn.
Men mycket påverkar även vi föräldrar.

Självklart tycker jag ändå att tjejer ska vara tjejer och killar ska vara killar men samtidigt som jag tycker att killar ska göra sånt som är 'typiskt' kvinnligt såsom sköta hem och barn lixom tjejer som kan mecka bil och rensa avlopp.

Sen behöver de inte gå så långt som någon skrev att killar ska visa tjejkläder och viseversa i klädaffärernas reklam och kataloger.

Det behöver ju inte gå till överdrift!

2 kommentarer:

Familjen R sa...

Håller med dig. Vår son har en docka, men han är inte ett dugg intresserad av den. Det är bilar och vertyg som han leker med. Däremot är vår 9mån dotter jätteförtjust i dockor och sin Milla-snuttis. Och bilar intresserar henne inte..helt sjukt eftersom hon är så liten.

Therese sa...

Kan inte annat än att säga amen och hålla med, det får liksom inte gå till överdrift, en lagom medvetenhet av vilka könsroler vi skapar och reproducerar med beteenden och val är ok, men som sagt, det får inte gå till överdrift. Pojkar är pojkar, och flickor flickor, och ska få utvecklas på lika villkor til lfina individer <3 KRAM