torsdag 29 september 2011

V 39+1


Barnet:
Cirka 50-52 cm och 3.5-4 kg.
Barnet fyller ut hela din mage.
Mamman:
Beräknat förlossningsdatum - 4/10
Allt är klart. Förlossningen närmar sig, kanske har du redan fött? Förvärkarna påverkar livmoderhalsen att mjukas upp och kortas av. Ändå är det inte konstigt om du får vänta ytterligare en vecka eller två på ditt barn. Glöm inte att det är helt normalt att passera utsatt datum för förlossningen. Det allra bästa för både dig och barnet är att kroppen hinner mogna fullt ut innan de första värkarna kommer. Livmodertappen skall mjukas upp och dina bäckenfogar hinner också mjukna lite till. 92 procent av alla barn som föds i Sverige gör det mellan vecka 37 och 42. Cirka 4 procent föds före vecka 38. Även om det kan kännas hopplöst tungt att passera sitt förlossningsdatum kan det vara en tröst att veta att 90 procent av allt kvinnor som passerar vecka 40 har fött sitt barn innan vecka 42 är över. När förlossningen väl startar kommer du att förbruka ungefär 500 kalorier i timmen. Det kan vara nästan som ett maratonlopp att föda barn och det är en bra tanke att du skall förbereda dig för ett sådant. Vila mycket, ät bra och lagra kolhydrater så kommer du att orka bättre. Förbered dig väl och kom ihåg att din kropp är skapt för att föda, bara du låter den. Möt den första värken med mod, tillit och fokusera på din uppgift. Du har något stort och fantastiskt att se fram emot. En föda är en sak. Men det är först efteråt, när barnet äntligen finns hos er, som det riktigt stora äventyret börjar! Nu är ni föräldrar!








jodå jag tycker att det känns bra. Bara för att Hugo kom 7 dagar före BF behöver ju inte den här komma tidigt. Ja ställer in mig mer och mer på att få gå tiden ut och kanske lite till. Och vad gör det? Så länge bebis mår bra där inne. Jag hinner ju lägga mer tid på Hugo och allt runt omkring. Visst känns det tungt och jag känner mig lurad nästan varje gång jag får förvärkar, som jag haft nu nästan dagligen i en vecka. Jag är SÅ nyfiken på vem som gömmer sig där inne. Och efter att ha varit hos Kattis och hälsat på då 6 dagar gammla Erik blev jag ännu mer sugen på att få hålla mitt barn i famnen. Men men, den som väntar på något gott! Vi tar en dag i taget!

2 kommentarer:

Jossan sa...

Den kommer nog snart. :) kraam

Anonym sa...

Hej!

Du har blivit nominerad till Isabellestipendiet ett stipendium för kvinnliga hantverkare. Gå in på http://www.facebook.com/groups/272624042767836/ och läs mer. Skriv gärna in dina kontaktuppgifter där också, vi försöker samla in uppgifter på en massa kvinnliga hantverkare.

Lycka till!

/I

/