tisdag 6 september 2011

Gjorde ugnsbakad lax med lime och tomat i söndags. Dock var jag så hungrig att jag glömde ta bilder. Riktigt gott var det iaf.

Är egentligen räknat till 4 portioner med 4 bitar lax äter vi lätt jag och M. Hugo räknas knappt eftersom han är så liten i maten.


Du behöver


900g potatis

4 portionsbitar lax

salt och peppar

2dl crème fraiche

1 lime

12 körsbärstomater

1 gurka

2 msk hackad dill

1 msk olivolja.


Så här gör du


Sätt ugnen på 200 grader. Koka potatisen. Lägg laxen i en ugnssäker form och krydda med ½ tsk salt och 1 krm peppar. Blanda crème fraiche med rivet skal av lime (jag pressade ut lite saft också) Bred crèmen på laxen. Lägg på körsbärstomater. Sätt formen mitt i ugnen 10-12 minuter eller tills innetemperaturen är 56 grader.

Skala, kärna ur och skör gurkan i grova tärningar. Blanda gurkan med dill och olivolja. Smaksätt med salt och peppar.

Servera laxen med gurksallad och potatis.

Inga kommentarer: