torsdag 22 oktober 2009

Jag tycker programmet unga mödrar är lite tragiskt.
Jag är kanske lyckligt lottad som fortfarande har föräldrar som hänger ihop, även Marcus föräldrar gör det. Jag lever i en `mamma, pappa, barn´ värld. Visst förstår jag att det inte är så för alla och i vissa fall kan det till och med vara bra.

Jag tycker människor ger upp lite för lätt idag, man kämpar inte. Om man nu tar `unga mödrar´ som exempel, allt kanske inte stämmer heller men det man får se är att ena tjejer bara några veckor efter förlossning gör slut med pappan till barnet eftersom han vill gå ut och festa. För mig är det inte ett riktigt bra själ till att göra slut, speciellt inte när mamman själv i nästa program går ut och festar. Varför denna stress att skaffa barn. Man kan vara en jättebra mamma fast man är ung och visst kan man plugga och festa sen. Men varför inte göra det innan, det är ju lättare när man bara har sig själv att tänka på. Självklart menar jag nu inte alla unga mammor!

Jag tror att det blivit en trend, att det låter bra att kunna säga att man är ung mamma.
Men hur lätt är det för dessa unga mammor. Vissa bor fortfarande hemma, pappan till barnet har de träffat en gång eller så tar det slut under graviditeten, de har inte jobbat och har därför inte någon direkt bra mammapeng, har de då eget boende måste de söka bostadsbidrag. Man måste ha en mamma som kan ställa upp när man själv inte orkar eller behöver gå på fest.

Jag skulle iaf inte vara så jättenöjd om jag hade de så som dessa mammor har. Jag skulle känna mig som en belastning. En belastning på både min egen mamma och samhället.



Det är vad jag tycker och jag är iaf glad att jag hunnit med både grundskola och gymnasium, jobbat 4 år, tagit 2 körkort, köpt hus och har ett bra förhållande innan jag skaffade barn. Skulle jag fixa allt detta efter skulle det ta så lång tid med tanke på att jag alltid skulle sätta mina barn framför allt. Jag skulle nog inte ha råd heller.

1 kommentar:

Pernilla. 19 år och mamma sa...

Jag håller med dig om det här inlägget och även det förra, det känns som om det var igår man var på BB. :) Hoppas att allt är bra, kram