tisdag 31 maj 2011

Hinner ju inte blogga varje dag, eller jag tar mig inte tid till det. Så vissa inlägg kommer ju lite efter. Som matinläggen, de brukar sällan komma upp samma kväll som vi ätit rätten jag lägger ut. Ibland fuskar jag ganska mycket och tidsinställer mina inlägg. Kan på en söndag när jag har tid över blogga en 2-3 inlägg.
I lördags åt vi i alla fall Tacopaj. Googlade snabbt ett enkelt recept som man skulle kunna pimpa till lite själv.



Du behöver
2 dl vetemjöl
100 gram smör
2 msk vatten
400 gram nötfärs
margarin
1,25 dl vatten
1 påse Old El Paso Spice Mix for Tacos
1,5 msk Old El Paso Jalapeños, hackade
2 dl crème fraiche paprika & chili
3 st tomat(er)
150 gram cheddarost

Tillagning
1. Pajdeg:Sätt ugnen på 225°C. Blanda mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt 2 matskedar vatten och arbeta snabbt ihop degen. Låt vila kallt en stund. Tryck ut degen i en smord pajform. Förgrädda pajskalet ca 10 min.

2. Fyllning: Bryn köttfärsen i lite margarin. Tillsätt kryddmix och 1,25 dl vatten. Rör om. Låt sjuda på svag värme 10-15 min eller tills vattnet kokat in. Rör om då och då. Tillsätt jalapeños.

3. Lägg köttfärsfyllningen i pajskalet och bred över crème fraîche. Riv osten och skiva tomaterna. Fördela tomatskivorna ovanpå och strö till sist över osten.

4. Grädda pajen 10-15 min eller tills osten smält och fått fin färg.

Eftersom det var mulet och lite mörkt passade vi på att tända kandelabern.









Inga kommentarer: